UKK - Usein Kysytyt Kysymykset

Listassa meille usein esitettyjä kysymyksiä. Mikäli ette löydä näiden joukosta vastausta omaan kysymykseenne, ota meihin yhteyttä yhteystietojen avulla.

Mikä on Sylvia-koti yhdistys?

Sylvia-koti yhdistys ry on vuonna 1952 perustettu yhdistys, joka tarjoaa erilaisia palveluja kehitysvammaisille lapsille, nuorille ja aikuisille viidessä eri toimipaikassa Lahden, Hollolan ja Orimattilan seuduilla. Toiminta on keskittynyt kehitysvammaisten palveluihin, mutta toimintaa on myös maahanmuuttajien, työkokeilijoiden, opiskelijoiden, vapaaehtoistyöntekijöiden, eläinten ja maanhoidon alueilla.

Mitä eroa on Sylvia-koti yhdistyksellä ja Sylvia-koti säätiöllä?

Sylvia-koti säätiö omistaa ja vuokraa Sylvia-koti yhdistyksen toiminnalle talot, tilat ja maa-alueet.

Sylvia-koti yhdistys toimii palveluntuottajana asiakkaille ja työantajana yhdistyksen henkilökunnalle.

Asuminen

Miten haku asumispalveluihin tapahtuu?

Asiakkaat tulevat pääsääntöisesti yhdistykselle heidän oman kunnan tai kuntayhtymän vammaispalveluiden kautta. Yhdistyksen asiakkaaksi toivovat voivat ilmaista omalle kunnalle toiveen ja kiinnostuksen juuri Sylvia-koti yhdistykseen.

Asiakkaaksi haluavat voivat myös ottaa yhteyttä suoraa yhdistykseen, esim. yksikönjohtajaan tai palvelupäällikköön (katso yhteystiedot).

Mitä asuminen maksaa?

Yhdistyksen toimipaikoissa on erikokoisia huoneita ja asuntoja, joiden vuokran asukas maksaa itse. Lisäksi asumispalveluissa maksetaan ruoasta ja ylläpidosta. Vuokraan asukas voi hakea asumistukea.

Millaisia asuntoja on tarjolla?

Yhdistys tarjoaa ryhmäkotiasumista erikokoisissa huoneissa ja asunnoissa kaupunkialueella ja maaseudulla. Yhdistyksellä on myös muutama pieni asunto, joissa voi asua itsenäisemmin ryhmäkodin välittömässä läheisyydessä.

Onko asukkailla saatavilla tukea ympäri vuorokauden?

Tehostettu palveluasuminen tarjoaa tuen ja turvan ympäri vuorokauden.

Osassa yksiköistä on myös palveluasumisen paikkoja, joihin sijoitetaan henkilöitä, jotka eivät vaadi ympärivuorokautista tukea. Näissäkin paikoissa yhdistyksessä etuna on se, että samalla tontilla on kuitenkin tehostetun palveluasumisen yöhoitaja, joka voi avustaa hätätapauksessa myös palveluasumisen asukkaita.

Työpajat

Mitä työpajat ovat?

Yhdistyksen tarjoama työtoiminta tapahtuu erilaisissa työpajoissa ja työryhmissä. Työpajoissa on ammattitaitoiset ohjaajat, jotka opastavat työntekijät erilaisiin työprosesseihin. Työtoimintaa on tarjolla elintarvikealan, puuntyöstön, maan- ja eläintenhoidon, metsätöiden, tekstiilitöiden, kodinhoidollisten tehtävien ja taiteen alueella.

Voiko työpaja toimia polkuna työllistymiseen?

Työpajalla on mahdollisuus kuntoutua ja löytää elämälle rytmi. Työpajat voivat tarjota myös tukea ammatillisen suunnan löytymisessä.

Minkälaista palkkaa tukea tarvitseva henkilö voi saada?

Työpajoilla tehdystä työstä maksetaan työosuusrahaa, jonka kehitysvammainen saa eläkkeensä lisäksi. Jos työ on te-keskuksen tukemaa, maksetaan siitä normaalia palkkaa.

Sylvia-koulu

Millaista opetusta on tarjolla?

Sylvia-koulu on steinerpedagoginen erityiskoulu, joka tarjoaa perusopetusta luokka-asteille 1-10 sekä esikouluopetusta. Lisätietoja saa koulun rehtorilta ja henkilökunnalta.

Oppilaaksi otto prosessi alkaa aina tutustumiskäynillä. Ota yhteyttä rehtoriin tai apulaisrehtoriin tämän järjestämiseksi. Paikkoja voi olla vapaana myös ensimmäisen luokan lisäksi muilla luokka-asteilla.

Sylvia-koulu