Sylvia-koti yhdistys ry uudistaa toimintaansa

Pitkään Päijät-Hämeen alueella toiminut Sylvia-koti yhdistys ry on aloittanut toimintansa uudelleen organisoinnin parantaakseen palvelujaan erityistä tukea tarvitseville lapsille ja aikuisille. Tätä varten vanhaa rakennuskantaa on purettu ja Lahden kaupungin kanssa on suunniteltu Renkomäessä olevalle vuokratontille uusia rakentamismahdollisuuksia.

Sylvia-koti yhdistys on perinteisesti tunnettu kehitysvammaisten lasten ja aikuisten yhteisöllisenä palveluntarjoajana. Viimeisen kymmenen vuoden aikana lapsien osuus asumisen palveluissa on ollut vähäistä. Muutaman vuoden ajan toiminut lastensuojeluyksikkö Rautakannas-koti on tuonut erityislapset takaisin yhdistyksen piiriin ja tätä toimintaa on tarkoitus kasvattaa lähivuosina. Tavoite on aloittaa uuden lastensuojeluun tarkoitetun ryhmäkodin rakentaminen Sylvia-kodin alueelle piakkoin.

Samalla yhdistyksen steinerpedagogisen erityiskoulu Sylvia-koulun toiminta on kasvanut. Kasvun tukemiseksi on Sylvia-koti säätiö korjausrakentanut vanhan kulttuurirakennuksena toimineen Sylvia-talon uudeksi, esteettömäksi koulurakennukseksi. Kunnostetut tilat luovutettiin koulun käyttöön nyt toukokuussa.

Sylvia-koti säätiö on aloittamassa myös muiden toimintayksiköiden tilojen päivittämisen. Sylvia-koti yksikön ja Hämeenkoskella sijaitsevan Myllylähde yhteisön asuinrakennuksille suunnitellaan mittavia perusparannuksia, minkä tavoitteena on parantaa kehitysvammaisten asukkaiden asumisympäristöä.

Myös Tapolan yksikössä Orimattilassa on rakennettu uusi palvelutalo Aarnivalkea vuonna 2021. Lisäksi Tapolan Marjatta-taloon on lisätty asiakaspaikkoja remonteilla ja uudisrakennuksen mahdollisuutta pohditaan.

Yhdistys haluaa jatkossa keskittää toimintaansa Renkomäkeen nykyiselle, pitkään käytössään olleelle tontille.  Tontilla osittain sijaitseva Sylvia-koti yhdistyksen Kaupunkikylä-yksikkö siirtyy henkilökunnan perustaman Mikael-kylät Oy:n hallintaan. Siirto tapahtuu hyvässä yhteishengessä ja tarkoituksena on varmistaa Kaupunkikylän asukkaiden tulevaisuus  rakenteilla olevassa uudessa palveluasumisen rakennuksessa Kunnaksessa. Nykyiset Kaupunkikylän käytössä olleet ryhmäkotitalot tullaan purkamaan niiden tyhjennettyä alkuvuodesta 2024.

Lisätietoja Sylvia-koti yhdistyksen toiminnanjohtaja Nina Klemolalta, puh. 044 7722 868, nina.klemola@sylviakotiyhdistys.fi.